תפריט

כיצד מתייחסים לאירוע גיבוש עובדים מבחינת תשלומים לביטוח לאומי?

בגין טובת הנאה לעובד, יש לזקוף שווי מס בתשלום השכר. המשמעות: תשלום ביטוח לאומי ומס הכנסה הן ע"י העובד והן ע"י המעסיק, כל אחד לפי חלקו
איך מגדירים טובת הנאה לעובד?
נענה על השאלה לפי מקרה בוחן שנידון בבית המשפט: התובעת: מעסיקה, חברת דה נשון טרפיק בע"מ. הנתבעת: מוסד ביטוח לאומי
מדי שנה מארגנת התובעת אירוע גיבוש לעובדיה ללא בני משפחתם הכולל לינה וארוחת ערב באחד מבתי המלון בארץ ובנוסף מארגנת "אירוע חברה" המיועד לעובדי התובעת בלבד הכולל ארוחת ערב תקליטן ועוד.
התובעת לא זקפה שווי לעובדיה במשכורתם בגין פעילויות הגיבוש, ובהתאם לא שילמה דמי ביטוח לאומי בגינן מעבר לתשלום הקבוע של המשכורת. היא ראתה בימי גיבוש אלה ימי עבודה לכל דבר. לשיטתה, באירועים אלו טובת המעביד היא זו שגוברת וזאת אף אם העובדים מפיקים הנאה כלשהי מהפעילות, שכן טובת המעביד היא העיקרית והיא העומדת בבסיס ארגון הפעילויות הללו.

בית המשפט האזורי לעבודה בתל אביב דן בשאלה מה דינו של אירוע גיבוש שעורך ומממן המעביד – האם הוא בבחינת "טובת הנאה" ולפיכך הוא בגדר "הכנסת עבודה" המחייבת בתשלום דמי ביטוח, או שמא כטענת התובעת אין לכלול את הוצאות "אירוע הגיבוש" בסכומים המהווים בסיס לחישוב דמי הביטוח הלאומי שעל התובעת לשלם בעבור עובדיה.

כחלק מהדיון, בחנו השופטים את הסוגיות הבאות:
האם טבע התפקיד שממלא העובד מצריך אותו להיזקק להנאה שבה מדובר, כלומר האם הנאה זו חיונית למילוי תפקידו של העובד
האם ההטבה גורמת לעובד להנאה ניכרת? 
בדיקת "נוחות המעביד" ו"הנאת העובד"- בדיקות אלה אינן נבחנות במשקפי המעביד כי אם במשקפיים "אובייקטיביים", תוך התייחסות לעובד ולתפקיד שהוא ממלא, כלומר האם התפקיד מצריך לתת לעובד את אותה הטבה.

החלטה: 
נפסק במקרה הנ"ל כי המעסיקה היא הנהנית העיקרית מהאירועים אשר תורמים לגיבוש העובדים ולתפקודם היעיל, וכי ההנאה הנגרמת לעובדים עקב ההטבה היא מוגבלת ולא ניכרת. לפיכך, אין מקום לחייב את התובעת בדמי ביטוח לאומי בגין אותם אירועי גיבוש.

תוצאה
התביעה התקבלה. הנתבעת, ביטוח לאומי, חויבה בהוצאות בסך 5,000 ש"ח.

 

להצטרפות לדף הפייסבוק העסקי ביטן את ביטן – רואי חשבוןלחץ כאן.

להצטרפות לקבוצת פייסבוק האחים ביטן, להעלאת נושאים לדיון ונושאים שחשוב לדעת ולדבר עליהם, לחץ כאן.

 לפרטים נוספים ו/או שאלות והבהרות נוספות ניתן לפנות לאבי ביטן, רו"ח ו/או רון ביטן, רו"ח ממשרדנו.

 

 *** המידע מנוסח בלשון זכר, אך מיועד לנשים וגברים כאחד ***

משרד ביטן את ביטן – רואי חשבון, ישמח לסייע לך בכל שלב, ליצירת קשר עם משרדינו לחץ כאן